Eerste woning kopen: waar moet je op letten?

 

Om een woning aan te schaffen dien je minimaal 18 jaar zijn. Verder moet je op de volgende zaken letten:

 

1.  Wat is je maximale hypotheek?  

2.  Hoe vind je jouw toekomstige woning?

3.  Waar moet je aan denken bij het uitbrengen van een bod?

4.  Hoe regel je de beste hypotheek?

5.  Wat gebeurt er allemaal bij de notaris?

6.  Waar moet je verder nog aan denken?

 

Wat is je maximale hypotheek?

Een woning kopen kan binnen een paar weken geregeld zijn. Sommigen doen er veel langer over. Het is sowieso een levensgebeurtenis die voor het eerst plaatsvindt. Hoeveel hypotheek je kunt krijgen hangt af van je inkomenssituatie, de actuele hypotheekrente, bestaande financiële verplichtingen (schulden) en je woonquote. Voor starters zijn de maximale hypotheekberekeningen die je op internet kunt vinden redelijk betrouwbaar. Die van ons vind je hier:Mijn Hypotheekdossier

 

Hoe vind je jouw toekomstige woning?

Wanneer je weet hoeveel hypotheek je kunt krijgen en je hebt bepaald hoeveel spaargeld je bereid bent te investeren in je nieuwe woning is het startsein om de woningmarkt te betreden. De gemakkelijkste manier is je te oriënteren via huizensites als FUNDA en JAAP. Wanneer je weet in welke regio je wilt wonen kun je de socials van enkele lokale makelaars gaan volgen. Doorgaans is hun aanbod daar iets eerder beschikbaar. In een krappe woningmarkt zoals het begin van dit decennium kun je er beter zo snel mogelijk bij zijn.

 

Waar moet je aan denken bij het uitbrengen van een bod?

Wanneer jij je droomwoning hebt gevonden dan is het tijd om een bod uit te brengen. Dit kun je zelf doen, maar je kunt ook kiezen voor aankoopbegeleiding. Een goede voorbereiding is sowieso belangrijk. Wat is de waarde van de woning? Dit is afhankelijk van de locatie, staat van het onderhoud, woonomgeving en het beleid van de gemeente. Houd ook rekening met:

· Concurrentie

· Maximale hypotheek

· Wensen van de verkopers (dubbele lasten en / of relatiebreuk)

· Tijd dat de woning te koop staat

Denk na of je de volgende voorwaarden wel of niet wilt:

· Bouwtechnische keuring

· Datumoverdracht

· Financieringsvoorbehoud  

· Nationale Hypotheek Garantie (NHG)

· Overdrachtsbelasting(0% of 2%)

Verkopers willen zo veel en zo snel mogelijkheid zekerheid. Ze willen zo min mogelijk voorbehouden. Uiteraard geven ze de voorkeur aan kopers die zoveel mogelijk aan hun voorwaarden tegemoet willen komen. In sommige gevallen zijn ze bereid om een korting op de verkoopprijs te geven. Onafhankelijk hypotheekadvies in combinatie met aankoopbegeleiding wordt in veel gevallen terugverdiend tijdens de onderhandelingen.

In 2023 is de maximale koopsom voor een woning die je met NHG wilt financieren 405.000 k.k.. Wanneer je jonger bent dan 35 jaar en nooit eerder gebruik hebt gemaakt van de startersvrijstelling ben je vrijgesteld van overdrachtsbelasting wanneer je een woning koopt van maximaal 440.000.

Hoe regel je de beste hypotheek?

Gefeliciteerd met de bereikte overeenstemming met betrekking tot de koopsom, voorwaarden en datum van de overdracht! Nu wordt een voorlopige koopovereenkomst opgesteld door de verkopend makelaar of een onafhankelijke notaris naar jouw keuze. Een aankoopbegeleider kan je helpen om de droge juridische tekst van de koopovereenkomst te verduidelijken.

 

Naast de overdrachtsdatum, dien je te bepalen of je de koopovereenkomst wel of niet wilt inschrijven in het kadaster. Ook wordt een zekerheid voor de verkoper(s) overeengekomen in de vorm van een waarborgsom. Heb je niet voldoende vermogen om 10% van de koopsom aan te betalen dan kun je een bankgarantie laten stellen. Dit kost zo’n 1% van het garantiebedrag (10% koopsom).

 

Wanneer de koopovereenkomst is ondertekend is het tijd om de beste hypotheek te regelen. Het verschilt per aanbieder hoe snel je hypotheekaanvraag wordt geaccepteerd. De hypotheekofferte dient geldig te zijn tijdens de overdracht van de woning. Ook de geldigheid verschilt per hypotheekverstrekker. Uiteraard is ook de hypotheekrente een belangrijke factor.

 

Het is mogelijk om de hypotheek binnen een week te regelen, maar bij sommige aanbieders duurt het in drukke tijden soms wel een maand. Het is ieder geval van belang om je stukken op orde te hebben, zodat aangevraagde documenten niet worden afgekeurd. De belangrijkste bottleneck is over het algemeen een door de geldverstrekker verplicht taxatierapport. Ook voor ondernemers kan de hypotheekaanvraag iets langer duren.

 

Het kopen van een woning is leuk. Minstens zo belangrijk is ervoor te zorgen dat je jouw woning kunt behouden wanneer het leven even of duurzaam tegenzit. Bepaalde levensgebeurtenissen kunnen er in het uiterste geval voor zorgen dat je jouw woning zal moeten verkopen:

 

·        Arbeidsongeschiktheid (ziek worden)

·        Ongeval of gebrekkig onderhoud  

·        Overlijden

·        Pensioen (oud worden)

·        Relatiebeëindiging (uit elkaar gaan)

·        Werkloosheid

 

Wat gebeurt er allemaal bij de notaris?

Wanneer je de hypotheekofferte hebt ondertekend en aan de geldverstrekker hebt geretourneerd dan zal een notaris instructie worden verstuurd aan de door jou gekozen notaris.

 

Wanneer je een waarborgsom aan de notaris hebt overgemaakt of een bankgarantie hebt laten stellen dan ontvang je hiervan een bevestiging van de notaris. Enige tijd voor de overdracht ontvang je van de notarisklerk de concept akten die je gaat tekenen en de nota van afrekening. Deze documenten dien je te controleren. Ook dit is droge juridische kost. Een aankoopbegeleider kan je helpen één en ander te ontcijferen.

 

Hypotheekakte

De hypotheekakte is de officiële overeenkomst behorende bij de hypothecaire geldlening en is opgesteld door een notaris. De hypotheekakte bepaalt dat het recht van hypotheek wordt gevestigd ten behoeve van de hypotheeknemer (geldverstrekker). Het komt er op neer dat de hypotheekgever het registergoed (je aangekochte woning) als onderpand geeft aan de hypotheekverstrekker. Dit is de voorwaarde voor het krijgen van de hypotheek om het onderpand te financieren.

Op basis van het borderel, een uittreksel uit de hypotheekakte, wordt de hypotheek in de openbare registers ingeschreven.

Volgens de wet dient een hypotheekakte ten overstaan van een notaris te worden gepasseerd. Bij de notaris wordt de hypotheekakte door beide partijen ondertekend, waarbij de geldverstrekker meestal via een volmacht zal tekenen.

Voor veel mensen is het moeilijk om een hypotheekakte goed te begrijpen. Dit komt vaak door het juridische taalgebruik en de omvang van de akte en bijbehorende stukken.

De prijzen die notarissen rekenen voor een hypotheekakte lopen sterk uiteen. In Nederland was tot 1 oktober 1999 de prijs vast, sindsdien is de prijs vrijgegeven.

 De hypotheekakte dient ingeschreven te worden in Nederland bij het Kadaster. Pas dan is de hypotheek pas gevestigd.

Leveringsakte

De leveringsakte wordt ook wel de akte van levering, -overdracht, overdrachts-, transportakte of eigendomsbewijsgenoemd. Uitgangspunt van deze akte is de door jou en verkoper ondertekende koopovereenkomst. In de leveringsakte wordt de eigendomsoverdracht van je woning vastgelegd. Het eigendom van de woning gaat over van de verkoper naar jou.  

 

Dit gebeurt bij de notaris waar de leveringsakte door jou en de verkoper wordt ondertekend. Een afschrift van de leveringsakte wordt ingeschreven in de openbare registers van het kadaster.

 

Nota van afrekening

De notarisklerk zal alle transacties die gaan plaatsvinden verwerken op de nota van afrekening. Op dit document kun je precies zien hoeveel de aankoop en financiering van je woning heeft gekost. Ook wordt inzichtelijk gemaakt welke kosten wel en niet fiscaal aftrekbaar zijn. De volgende zaken kom je tegen:

 

· Advieskosten hypotheekadviseur vanaf 1.250

· Bankgarantie 1% van het garantiebedrag (10% koopsom)

· Entreekosten van een eventuele VVE

· Hoofdsom hypotheek (oorspronkelijkhypotheekbedrag)

· Hypotheekakte inclusief kadasterkosten+/- 600

· Leveringsakte inclusief kadasterkosten+/- 600

· Overdrachtsbelasting (0% of 2% van dekoopsom)

· Taxatierapport +/- 750

· Verrekening van de eigenaarslasten, zoals gemeentelijke belastingen (onroerendezaakbelasting (OZB) en het waterschap

· Aan de onderzijde van de nota staat het bedrag wat je dient bij te betalen.

 

Waar moet je verder nog aan denken?

Op de overdrachtsdatum dient een woonhuisverzekering te zijn afgesloten. Wanneer je toetreedt tot een vereniging van eigenaren (VVE) is dit in veel gevallen al gebeurd. Deze verzekering kun je afsluiten bij je hypothecair planner in een verzekeringspakket waaraan wettelijke aansprakelijkheid- en inboedelverzekering kunnen worden toegevoegd. Dit pakket kun eventueel aanvullen met een rechtsbijstand en / of reisverzekering. Als woningeigenaar is de kans op juridische geschillen iets groter geworden. Wanneer je ook kans maakt op een arbeidsgeschil en aan het verkeer deelneemt zou ik een rechtsbijstandverzekering serieus overwegen.

 

Controleer of de adreswijziging bij de hypotheekverstrekker en verzekeraars correct is doorgevoerd na je verhuizing.

Wanneer je eigenaar bent van de woning zul je moeten regelen dat je wordt aangesloten op NUTS voorzieningen. Gas, internet, licht, televisie en water.    

 In het jaar volgend op de aankoop van je woning is je belastingaangifte net even wat lastiger dan normaal. Zorg ervoor dat je de nota van afrekening bij de hand hebt. Uiteraard kun je tegen betaling ook hulp vragen aan je financieel- of hypothecair planner.